11.3 Teori Ekologi Bronfenbrenner
Beliau
menjelaskan perkembangan kanak-kanak sebagai hasil interaksi antara alam
persekitaran dengan kanak-kanak
tersebut. Menurut kajian. Perkembangan kanak-kanak adalah kesan persekitaran
terhadap kanak-kanak dan juga ciri-ciri kanak-kanak tersebut ke atas
persekitaran. Menurut beliau, pesekitaran perkembangan individu terdiri
daripada lima sistem iaitu
Mikrosistem :
Persekitaran
yang terdekat di mana kanak-kanak mempunyai interaksi secara langsung dan
menghabiskan paling banyak masa. Contohnya ibubapa, adik beradik, rakan, jiran
dan guru.
Mesosistem :
Perhubungan
antara mikrosistem. Apa yang berlaku dalam satu mikrosistem boleh mempengaruhi
interaksi dengan mikrosistem yang lain.
Misalnya, keadaan di rumah boleh mempengaruhi tingkah laku individu di sekolah.
Contohnya rumah-sekolah, rumah-jiran, sekolah-jiran.
Eksosistem :
Pengalaman
dengan persekitaran yang tidak melibatkan murid secara langsung tetapi
keputusan yang diambil dalam persekitaran tersebut memberi kesan kepada
kanak-kanak atau dewasa yang terlibat dengan kanak-kanak tersebut. Contoh
sekolah-pasar raya. Kaedah pengurusan, kemudahan dan peraturan-peraturan yang
dikuatkuasakan oleh tempat membeli-belah secara tidak langsung
mempengaruhi perkembangan sosial kanak-kanak tersebut.
Makrosistem :
Perkembangan
individu dipengaruhi oleh norma-norma, nilai dan amalan masyarakat. Misalnya
dalam sesetengah masyarakat, peranan jantina dititikberatkan
(Santrock 2008). Di sesetengah negara, kaum lelaki diberi peluang pelajaran dan
pekerjaan-pekerjaan yang penting.
Kronosistem:
Perubahan
keadaan dalam suatu tempoh masa. Misalnya, kanak-kanak hari ini lebih berfokus
kepada permainan-permainan komputer jika dibandingkan dengan kanak-kanak
dua atau tiga puluh tahun dahulu yang lebih gemar bermain di persekitaran
rumah.
No comments:
Post a Comment